Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.
 

 

 

 

 

Samenwerken loont!

Deze module is gebaseerd op "blended learning" waarin samenwerken een grote rol speelt!

Het is nu tijd om de turtle uit de vorige les te laten bewegen met de keyboard input. Dus niet meer een voorgeprogrammeerde weg maar we laten de gebruiker middels de keyboard de turtle bewegen. Je hebt geleerd hoe je met Turtle.move de turtle laten bewegen. We willen de move actie pas activeren na een toets ingedrukt te hebben. Op technet is weinig te vinden over hoe we middels een keyboardinput een object kunnen laten bewegen.

 

Desondanks is er op de Microsoft Development Netwerk een artikel te vinden die hierover gaat. Lees dit artikel hier.

We zullen de code hieronder ook nog even plaatsen. Kopieer deze code of die van de MSDN naar je Word document.

 

Opdracht A:

Nu wordt het een stuk moeilijker. De code verteld hoe je middels een toets een bepaalde actie voor elkaar krijgt. De groene regels leggen uit wat de regels doen.

 

We gaan deze code ombouwen om de turtle te laten bewegen.

Bij Sub OnKeyDown (wanneer een toets wordt ingedrukt) zien we staan : GraphicsWindow.title = ect

Noteer in je Word document wat deze regel doet.

 

- Zet je cursor achter de Sub OnKeyDown, en tik eenmaal op ENTER. Type de volgende code

IF GraphicsWindow.Lastkey = "M" THEN

Turtle.move(400)

ENDIF

 

Verwijder de rest van de code TOT EndSub

Overleg met je groepsgenoot wat deze actie doet. Wat heb je nu gedaan en mis je nog wat?

Je hebt een duwtje in de rug gekregen hoe je deze code kan ombouwen.

 

- Bouw de SubOnKeyDown zo dat de Turtle omhoog gaat met speed 5 wanneer de M wordt ingedrukt.

- Let erop dat je de turtle wel in het programma zet (zie les turtle hier)

 

Nu willen de turtle ook nog laten draaien wanneer de linker en rechtermuisknop wordt ingedrukt. Pas de code hierop aan zodat de turtle gaat draaien.

 

- Overleg met je groepsgenoot wat je gedaan hebt om dit voor elkaar te krijgen.

- Zet de complete juiste code in je Word document.

 

Opdracht B:

 

Laat je resultaat aan de docent zien om toegang te krijgen tot de filmfragment.

Ben je Tablet gebruiker dan kan het topdownmenu lastig zijn, klik als je Tablet gebruiker bent, op het plaatje hieronder om naar het filmfragment te gaan.

 

 

' Standard code for hooking up key, mouse, and text input actions to the graphics window.
GraphicsWindow.KeyDown = OnKeyDown
GraphicsWindow.KeyUp = OnKeyUp
GraphicsWindow.MouseDown = OnMouseDown
GraphicsWindow.MouseMove = OnMouseMove
GraphicsWindow.MouseUp = OnMouseUp
GraphicsWindow.TextInput = OnTextInput

Sub OnKeyDown
  ' Code for key presses goes here. 
  GraphicsWindow.Title = "'" + GraphicsWindow.LastKey + "' pressed"
EndSub

Sub OnKeyUp
  ' Code for key releases goes here.
  GraphicsWindow.Title = "'" + GraphicsWindow.LastKey + "' released"
EndSub

Sub OnMouseDown
  ' Code for mouse button presses goes here.
  If Mouse.IsLeftButtonDown Then
    GraphicsWindow.Title = "Left button pressed"
  ElseIf Mouse.IsRightButtonDown Then
    GraphicsWindow.Title = "Right button pressed"
  Else
    GraphicsWindow.Title = "Some mouse button pressed (other than left and right)"
  EndIf
EndSub

Sub OnMouseMove
  ' Code for mouse moves goes here.
  ' GraphicsWindow.MouseX and GraphicsWindow.MouseY are relative to the graphics window.
  ' Mouse.MouseX and Mouse.MouseY are relative to the entire screen, which is typically bigger than the graphics window.
  GraphicsWindow.Title = "GWX = " + GraphicsWindow.MouseX + ", GWY = " + GraphicsWindow.MouseY + ", ScreenX = " + Mouse.MouseX + ", ScreenY = " + Mouse.MouseY
EndSub

Sub OnMouseUp
  ' Code for mouse button releases goes here.
  GraphicsWindow.Title = "Some mouse button released"
EndSub

Sub OnTextInput
  ' Code for text inputs goes here. 
EndSub

 

 

Leerdoelen

Hier kan je de leerdoelen vinden en wordt aan jullie uitgelegd waarom Small Basic interresant is voor het vak informatica!

 

Producteisen

Hier kan je zien waar je product minimaal aan moet gaan voldoen. Dit gebruikt de docent bij de uiteindelijke beoordeling.

 

Contact

 Je docent bereiken kan uiteraard tijdens de contacturen, maar ook via de mail. Klik hier om het mailadres tevoorschijn te toveren.